donderdag 27 september 2012

TPACK

Als student in deze tijd is het al vrij normaal dat alles digitaal gaat. Goed, ik heb vroeger ook nog mijn werkstukken geschreven met een vulpen en plaatjes gekopieerd bij de plaatselijke supermarkt om het geheel op te vrolijken. Ik heb kortweg de evolutie van walkman tot iPod volledig meegemaakt, toch mag ik wel zeggen dat ik aardig overweg kan met de hedendaagse technologie. Ik begrijp echter de reactie van de iets oudere generatie leerkrachten, dat ze het vaak nog moeilijk vinden om ICT in te zetten tijdens de les, laat staan om vakinhoud, didactiek en ICT met elkaar goed te laten samenhangen.
Gelukkig hebben we voor deze leerkrachten TPACK:

TPACK is een nieuwe manier om tegen ICT in het onderwijs aan te kijken. Het model gaat uit van de specifieke deskundigheid van de leraar: zijn of haar vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling met behulp van ICT. (http://www.tpack.nl/)
Ik kan me indenken dat men na het zien van het filmpje en het bovenstaande stukje tekst nog altijd niet weten hoe je ICT kunt inzetten. Om leerkrachten een duwtje in de rug te geven is het hele concept van TPACK gegoten in een spelvorm oftewel TPACK the game.
Het spel, zoals wij het gespeeld hebben, bestond uit kaartjes die verdeeld waren in de 3 categorieën:
1. “Content” (Vakinhoud)
2. Didactische werkvorm
3. ICT werkvorm

Als eerste opdracht moesten we een content kaart kiezen en vervolgens blind één didactische werkvorm en ook blind één ICT werkvorm trekken. Met deze 3 kaarten moest je een les verzinnen waarin je alle 3 de kaartjes verwerkt.

Vervolgens zoek je een nieuwe ICT werkvorm uit die beter past bij de door jouw gekozen content en getrokken didactische werkvorm.

Als laatste opdracht moesten we een nieuwe content kiezen, wederom blind een didactische werkvorm trekken en tot slot zoveel mogelijk ICT werkvormen verwerken in een les.

Het naam spel zou ik persoonlijk vervangen door het woord werkvorm. Alles is in een leuk jasje gestoken door de kaarten te voorzien van leuke plaatjes en het te leveren in een handig doosje. Echter, net als bij het O21 spel (zie eerdere blog), zie ik het niet als een spel. Maar de manier waarop men leert om ICT toe te passen vind ik heel erg goed gevonden. Je begint, in mijn ogen, met de moeilijkste opdracht, namelijk met een verplichte ICT werkvorm een les opzetten, daarna wordt het makkelijker gemaakt omdat je zelf je werkvorm mag kiezen. Omdat je op deze manier handigheid krijgt in het toepassen van ICT in een les wordt het uiteindelijk steeds makkelijker om eventueel meerdere ICT werkvormen te gaan gebruiken.

Kortom een leuke werkvorm waarbij je daadwerkelijk leert om vakinhoud, didactiek en ICT met elkaar  goed te laten samenhangen. Let er wel op dat je niet TE veel ICT werkvormen verwerkt in je les, gebruik het als een hulpmiddel niet als doel!

1 opmerking:

  1. Dag Meester Guido, een goede slotopmerking dat je niet TE veel ICT-toepassingen in je les verwerkt, het is idd een hulpmiddel en niet het doel. De bedoeling van het SPEL ;) is dat je meer variatie aan kunt brengen in je les en aansluit op de belevingswereld van het kind in je klas.

    BeantwoordenVerwijderen